Sedang abah khusyuk membaca ‘Advantura Pulang Ke Malaya’, tiba-tiba Zahraa masuk ke bilik dan bertanya soalan.
“Abah, apa maksud dara?” Dengan wajah jujur tidak tahu apa-apa.
Abah terkesima. Ayat apa paling mudah untuk memahamkan budak 7 tahun tentang ‘dara’.
“Hmm.. dara tu maksudnya.. orang yang belum kahwin,” dengan nada yakin
tetapi gundah. “Dari mana Zahraa baca perkataan ‘dara’ tu?”.
Tertanya-tanya dari mana dia ‘memetik’ perkataan itu.
Zahraa bingkas bangun berlari keluar dan kembali dengan majalah ‘genit’ di tangan.
“Zahraa baca kat sini”, sambil menunjukkan artikel dalam majalah yang dibuka.
‘Mastikar, patutlah..’, getus hati.
“Abah, kenapa tajuk dia tulis, Anak Kita Hilang Dara. Hilang dara tu
apa?”. Sambil menunjukkan gambar seksi yang menjadi hiasan.
‘Ah
sudah, tolong Allah, turunkan ilham..’ Menggaru kepala yang tidak gatal.
“Hilang dara tu, maksud dia, orang yang kahwin tapi tak bagitahu mama
dengan abah dia.
Kita tak boleh buat macamtu. Zahraa esok dah besar, nak kahwin, bagitahu abah dan mama tau..”.
Zahraa angguk.
>>>
Sekali sekala anak-anak bertanya soalan cepu emas begini, mesti ramai
ibu bapa yang ligat mencari jawapan terbaik. Bahaya betul ‘headline’
yang digunakan oleh pengamal media sekarang.
Menurut kajian,
media sememangnya antara faktor yang mempengaruhi tingkah laku
anak-anak. Pada zaman ini, cabarannya lebih lagi. Bukan sekadar surat
khabar dan majalah, ditambah dengan TV, internet, video games, whatsapp,
wechat, dan sebagainya. Maklumat ‘menjalar’ sepantas kilat.
Apa
yang membimbangkan, menurut kajian di US, berlaku peningkatan 400%
konten seksual (berkisar hubungan lelaki dan wanita) dalam waktu siaran
perdana (jam 7 petang hingga 10 malam) yang juga dikenali sebagai
‘family hour’. Waktu inilah kebanyakan ahli keluarga berkumpul di
hadapan TV.
Dalam kajian Jennings dan Steven itu, mereka
mendapati pendedahan kanak-kanak kepada konten seksual pada waktu
tersebut menjejaskan pertimbangan moral kanak-kanak apabila mereka
meningkat remaja.
Di Malaysia, waktu ‘family hour’ inilah sering
disajikan kisah drama Suamiku Encik Sotong, Hati Perempuan, Isteri Luar
Biasa, dan banyak lagi drama-drama yang dipenuhi nilai songsang di
dalamnya.
Kesan dan akibat dari perbuatan songsang mereka
dipaparkan sebagai ‘normal’, malah dianggap ‘sweet’. Sedangkan, di alam
realiti, perbuatan itu bertentangan norma masyarakat malah agama!
Untuk mengekang pengaruh media, cara paling mudah, tutup atau ‘hilangkan’ TV dari rumah.
Namun, menghalang mereka menonton TV atau akses kepada media-media lain
akan melemahkan literasi media anak-anak. Mereka kehilangan peluang
untuk belajar lebih kritis dalam menilai info yang ‘terhidang’ di
hadapan mereka. Anak-anak tidak selamanya hidup dalam ‘kepompong’.
Renee hobbs, Profesor Sekolah Komunikasi dan Media di University of
Rhode Island menjelaskan, literasi media adalah kemahiran yang
diperlukan untuk lebih efisien dalam menganalisis dan menilai mesej yang
diterima dengan kritis.
Dalam keadaan anak-anak boleh mengakses
media di mana-mana, anak-anak perlu tahu untuk bertanya soalan yang
penting tentang apa yang dilihat, didengar, dan dibaca. Kemahiran ini
termasuk kemampuan menggunakan teknologi untuk meluahkan perasaan.
Kesempatan menonton bersama-sama boleh diambil oleh ibu bapa untuk
mengasah kemahiran anak-anak menginterpretasi media dengan bertanyakan
soalan-soalan yang kritis.
Semasa menonton TV, tanya anak-anak,
apa yang berlaku dalam cerita itu?, kenapa watak melakukan itu?, apa
yang cerita ini cuba sampaikan pada kita?, betulkah apa yang dilakukan?,
apa perasaan anak-anak melihat cerita itu?, kenapa drama itu dibuat
begitu?, dan pelbagai soalan kritis lain.
Ibu bapa boleh
berbincang tentang mesej yang dibawa oleh rancangan yang sedang
ditonton. Perbincangan santai akan dapat menanamkan nilai agama dan
moral sebenar yang perlu dianuti dan mengurangkan kesan negatif media.
Interaksi ibu bapa turut membantu kanak-kanak berfikir dengan matang
dan menguatkan keupayaan membuat keputusan sendiri apabila meningkat
remaja. Mereka belajar untuk mengkritik apa yang mereka lihat dan
mendiskriminasi media yang membawa mesej songsang.
Kanak-kanak
yang lemah literasi media lebih terdedah untuk dipengaruhi oleh mesej
songsang yang dibawa oleh pelbagai media. Mereka tidak mampu membezakan
antara realiti dan fantasi. Itu antara punca semakin banyak ‘kelakuan
pelik’ tersebar di media sosial.
Semoga Allah pelihara anak kita.
#drMAK
No comments:
Post a Comment