1. SAMA
Anak mempunyai minat atau hobi yang tidak ‘ngam’ dengan kehendak ibu
bapa. Akhirnya, anak-anak beralih kepada internet dan berjumpa dengan
individu yang mempunyai minat yang sama. Mereka menubuhkan kumpulan
untuk menghabiskan masa bersama. Sokongan yang sepatutnya datang
daripada ibu bapa diperolehi daripada rakan internet.
2. POPULARITI
Di sekolah dan di rumah, mereka tidak mempunyai pencapaian yang boleh
dibanggakan. Di internet, mereka menyorok di sebalik apa sahaja watak
yang diingini. Contoh, artis-artis popular. Mereka berasa yakin untuk
‘melakonkan’ watak popular kerana yakin tidak dikenali.
3. PERHATIAN
Apabila anak-anak ingin mengadu sesuatu, ibu bapa yang sibuk tidak
dapat memberi sepenuh perhatian. Di internet, mereka boleh berinteraksi
secara pantas dengan sesiapa sahaja yang dikehendaki. Apabila aduan
mendapat ‘reply’, itu adalah sesuatu yang mengujakan.
4. SERONOK
Games tidak perlu lagi CD atau DVD seperti dulu. Di internet, terdapat
ribuan games dalam talian yang memberi hiburan kepada anak-anak yang
mencari keseronokan. Mereka malah boleh berkomplot untuk memenangi games
(contohnya, pinjam nyawa).
5. SAKSAMA
Ada anak-anak yang
disebabkan faktor fizikal, tidak mempunyai kawan yang ramai di sekolah.
Rakan-rakan lain kadangkala mengejek dan membuli mereka. Internet
memberikan perasaan sama rata kepada mereka. Tiada siapa yang boleh
melihat fizikal mereka, dan mereka diterima baik oleh rakan-rakan baru
di internet. Mereka menjadi orang yang berbeza.
:)
#drMAK
No comments:
Post a Comment