petang semalam saya memasuki lif untuk turun ke tingkat bawah.
Apabila melangkah masuk,
saya tersenyum pada lelaki yang sedang bersembang dengan anak lelaki yang petah.
Di sudut lain, seorang perempuan sedang leka membelek handphone.
Saya mengambil sudut yang menghadap panel kawalan lif.
Tekan butang B1 untuk turun ke tempat letak kereta. Butang 1 sudah sedia menyala, saya mengagak ada antara mereka yang akan turun di tingkat 1.
Apabila pintu tertutup, tiba-tiba lif bergerak dengan kelajuan lebih laju dari biasa.
"Gangg.." Terhenti.
Pintu lif kelihatan renggang.
Masing-masing terpinga-pinga apa yang sebenarnya sedang berlaku.
Saya menekan butang kecemasan berkali-kali. Mengharapkan ada yang menjawab.
Tiada jawapan.
Ikut SOP, loceng hanya perlu ditekan 2 saat. Tidak berpuashati, saya menekan lebih lama sehingga bergema.
Masih tiada jawapan.
Saya mengetuk pintu lif berkali-kali. Senyap.
Cuba ketuk lagi untuk kali ke-2. Tiba-tiba terdengar suara memanggil dari luar.
"Ada orang di dalam ke tu??"
"Ada. Kami ada di dalam." Saya menjerit sekuat hati.
Terdengar suara cemas dari luar.
"eh, ada orang kat dalamlah. Panggil maintenance cepat. Orang terperangkap ni."
Keadaan kembali senyap.
Perempuan dalam lif berkali-kali merintih.
"Takutnya. Lemah lutut dah ni."
Keadaan sedikit reda, apabila ayah dan anak bersembang menduga perasaan anaknya yang sedang terperangkap.
"Ini sebab adiklah ni, berat. Tengok kita dah sangkut."
"Aya lagi berat." Kami hanya mampu tersenyum untuk melegakan hati masing-masing.
Saya menghantar whatsapp kepada group rakan-rakan pejabat. Berharap ada yang membaca dan menyedari kami dalam kecemasan.
Ada yang membalas. Mereka juga mula mencari maintenance untuk tindakan segera. Ada yang memberi kata-kata sokongan.
Ada yang mencadangkan untuk bersandar pada bar besi dinding lif dan bengkokkan kaki untuk bersedia dengan apa-apa kemungkinan.
Saya menghantar mesej kepada isteri. Dia terkejut. Dia memaklumkan juga pada anak-anak.
Yang bongsu, rapat dengan saya, sudah mula menangis memandang tingkap kereta. Mereka dalam perjalanan pulang ke rumah.
Sudah 10 minit. Keadaan mula panas. Kipas, hanya tinggal satu yang berfunngsi. Mujur lampu kekal menyala.
Sudah 20 minit menunggu bantuan. Masing-masing mula kepanasan dan penat berdiri.
Si ayah mengetuk lebih kuat pintu lif kerana tiada kedengaran lagi suara orang.
"Sabar ye encik. Maintenance sedang dalam perjalanan." Rupa-rupanya mereka masih menunggu dengan penuh setia di luar.
"Cepatlah sikit. Panas dah ni." Sedikit menjerit.
"Abah ni, cakaplah elok-elok. Kan orang tu nak tolong kita."
"Memanglah abah kena jerit, mana diorang boleh dengar dari dalam ni kalau cakap perlahan. Takkan nak cakap, tolong.. tolong.. mengajuk suara halus perempuan."
Kami terhibur dengan gelagat #BudakKripton di depan saya. Cerdik.
Kami mula duduk bersila. Masing-masing melayan perasaan.
Selepas 30 minit, baru nampak tanda-tanda penyelamatan. Bunyi orang memanjat di bahagian atas lif. Pintu di luar juga mula bergerak.
Pintu lif terkuak sedikit, abang pasukan RELA menjenguk, "Sabar ye encik, kami sedang berusaha."
Kami mula lega.
Keadaan di luar agak kecoh. Orang semakin ramai. Kebanyakan mula membayangkan jika mereka di tempat kami.
Pintu lif akhirnya terbentang luas.
Budak lelaki tadi yang mula-mula diangkat keluar. Kemudian si ayah. Perempuan yang tak berhenti bersyukur turut segera ke depan.
Saya mengikuti dengan melangkah turun dari lif. Lif tersangkut tidak sama paras dengan lantai lobi. Sedikit tinggi.
Masing-masing diurut kelegaan. Semasa bersembang, semuanya mengakui kali pertama merasai pengalaman terperangkap.
Alhamdulillah.
Allah masih sayang kepada kami.
Kesimpulan LANGKAH yang boleh diambil:-
1. Bertenang dan tidak panik.
2. Baca SOP yang ditampal.
3. Tekan loceng kecemasan untuk maklumkan technician maintenance.
4. Jika tiada respon, ketuk pintu lif dengan harapan didengari oleh orang yang lalu. (Kami berjaya peringkat ini)
5. Jika masih tiada respon. Telefon nombor tertera pada dinding lif.
6. Tiada juga, telefon bomba.
7. Hantar mesej pada group whatsapp agar ada yang membaca. Sukar untuk mesej seorang demi seorang. Sekurang-kurangnya, jika habis bateri handphone, mereka sudah tahu lokasi kita.
8. Kurangkan gugup dengan bersembang perkara lain luar topik. Tak perlu fikirkan kemungkinan buruk yang lebih menakutkan.
9. Bersandar pada beam dengan kaki bengkok untuk sebarang kemungkinan.
10. Jimatkan bateri handphone. Gunakan apabila benar-benar terdesak.
11. Akhir sekali, dari permulaan musibah, doa tanpa henti pada Allah. Hanya Dia yang berkuasa atas sesuatu.
Insyaa Allah.
#drMAK
saya tersenyum pada lelaki yang sedang bersembang dengan anak lelaki yang petah.
Di sudut lain, seorang perempuan sedang leka membelek handphone.
Saya mengambil sudut yang menghadap panel kawalan lif.
Tekan butang B1 untuk turun ke tempat letak kereta. Butang 1 sudah sedia menyala, saya mengagak ada antara mereka yang akan turun di tingkat 1.
Apabila pintu tertutup, tiba-tiba lif bergerak dengan kelajuan lebih laju dari biasa.
"Gangg.." Terhenti.
Pintu lif kelihatan renggang.
Masing-masing terpinga-pinga apa yang sebenarnya sedang berlaku.
Saya menekan butang kecemasan berkali-kali. Mengharapkan ada yang menjawab.
Tiada jawapan.
Ikut SOP, loceng hanya perlu ditekan 2 saat. Tidak berpuashati, saya menekan lebih lama sehingga bergema.
Masih tiada jawapan.
Saya mengetuk pintu lif berkali-kali. Senyap.
Cuba ketuk lagi untuk kali ke-2. Tiba-tiba terdengar suara memanggil dari luar.
"Ada orang di dalam ke tu??"
"Ada. Kami ada di dalam." Saya menjerit sekuat hati.
Terdengar suara cemas dari luar.
"eh, ada orang kat dalamlah. Panggil maintenance cepat. Orang terperangkap ni."
Keadaan kembali senyap.
Perempuan dalam lif berkali-kali merintih.
"Takutnya. Lemah lutut dah ni."
Keadaan sedikit reda, apabila ayah dan anak bersembang menduga perasaan anaknya yang sedang terperangkap.
"Ini sebab adiklah ni, berat. Tengok kita dah sangkut."
"Aya lagi berat." Kami hanya mampu tersenyum untuk melegakan hati masing-masing.
Saya menghantar whatsapp kepada group rakan-rakan pejabat. Berharap ada yang membaca dan menyedari kami dalam kecemasan.
Ada yang membalas. Mereka juga mula mencari maintenance untuk tindakan segera. Ada yang memberi kata-kata sokongan.
Ada yang mencadangkan untuk bersandar pada bar besi dinding lif dan bengkokkan kaki untuk bersedia dengan apa-apa kemungkinan.
Saya menghantar mesej kepada isteri. Dia terkejut. Dia memaklumkan juga pada anak-anak.
Yang bongsu, rapat dengan saya, sudah mula menangis memandang tingkap kereta. Mereka dalam perjalanan pulang ke rumah.
Sudah 10 minit. Keadaan mula panas. Kipas, hanya tinggal satu yang berfunngsi. Mujur lampu kekal menyala.
Sudah 20 minit menunggu bantuan. Masing-masing mula kepanasan dan penat berdiri.
Si ayah mengetuk lebih kuat pintu lif kerana tiada kedengaran lagi suara orang.
"Sabar ye encik. Maintenance sedang dalam perjalanan." Rupa-rupanya mereka masih menunggu dengan penuh setia di luar.
"Cepatlah sikit. Panas dah ni." Sedikit menjerit.
"Abah ni, cakaplah elok-elok. Kan orang tu nak tolong kita."
"Memanglah abah kena jerit, mana diorang boleh dengar dari dalam ni kalau cakap perlahan. Takkan nak cakap, tolong.. tolong.. mengajuk suara halus perempuan."
Kami terhibur dengan gelagat #BudakKripton di depan saya. Cerdik.
Kami mula duduk bersila. Masing-masing melayan perasaan.
Selepas 30 minit, baru nampak tanda-tanda penyelamatan. Bunyi orang memanjat di bahagian atas lif. Pintu di luar juga mula bergerak.
Pintu lif terkuak sedikit, abang pasukan RELA menjenguk, "Sabar ye encik, kami sedang berusaha."
Kami mula lega.
Keadaan di luar agak kecoh. Orang semakin ramai. Kebanyakan mula membayangkan jika mereka di tempat kami.
Pintu lif akhirnya terbentang luas.
Budak lelaki tadi yang mula-mula diangkat keluar. Kemudian si ayah. Perempuan yang tak berhenti bersyukur turut segera ke depan.
Saya mengikuti dengan melangkah turun dari lif. Lif tersangkut tidak sama paras dengan lantai lobi. Sedikit tinggi.
Masing-masing diurut kelegaan. Semasa bersembang, semuanya mengakui kali pertama merasai pengalaman terperangkap.
Alhamdulillah.
Allah masih sayang kepada kami.
Kesimpulan LANGKAH yang boleh diambil:-
1. Bertenang dan tidak panik.
2. Baca SOP yang ditampal.
3. Tekan loceng kecemasan untuk maklumkan technician maintenance.
4. Jika tiada respon, ketuk pintu lif dengan harapan didengari oleh orang yang lalu. (Kami berjaya peringkat ini)
5. Jika masih tiada respon. Telefon nombor tertera pada dinding lif.
6. Tiada juga, telefon bomba.
7. Hantar mesej pada group whatsapp agar ada yang membaca. Sukar untuk mesej seorang demi seorang. Sekurang-kurangnya, jika habis bateri handphone, mereka sudah tahu lokasi kita.
8. Kurangkan gugup dengan bersembang perkara lain luar topik. Tak perlu fikirkan kemungkinan buruk yang lebih menakutkan.
9. Bersandar pada beam dengan kaki bengkok untuk sebarang kemungkinan.
10. Jimatkan bateri handphone. Gunakan apabila benar-benar terdesak.
11. Akhir sekali, dari permulaan musibah, doa tanpa henti pada Allah. Hanya Dia yang berkuasa atas sesuatu.
Insyaa Allah.
#drMAK
No comments:
Post a Comment