Balik hari ini masih berorigami lagi. Semalam origami. Dari minggu lepas membuat origami. Setiap hari origami. Budak apabila sudah sangat minat dengan satu-satu perkara seakan tidak boleh berhenti.
Petang balik ke rumah, terus campak beg atas sofa, hidupkan PC, buka Youtube, taip ‘origami dinasour’.
Selagi dinasour kertas tak dapat siap, selagi itu, duduk depan PC melipat kertas tanpa berkelip mata.
Sekejap terpusing sana. Sekejap terpusing sini. Sekejap lipat senget. Ada masa, klik semula video youtube untuk patah balik langkah yang terlepas pandang.
“Buat apa lagi tu Iman? Takkan tak siap-siap lagi lipat dinasour?”
“Ini dinasour yang lain pula.” Menarik helaian A4 dari rim kertas yang abah simpan untuk cetak tesis.
“Membazirlah iman kertas abah tu. Nanti dah siap, awak sepah-sepahkan pula.”
Mata tak tahan melihat hasil origami berselerak di ruang tamu. Bawah sofa, atas meja makan, atas rak TV, bawah meja PC, hampir semua ceruk ada.
Senyap. Dia terlampau asyik melipat dengan mulut termuncung-muncung.
Selepas 15 minit.
“Abah, cuba tengok ni, dah siap dinasour Iman.”
“Iman buat sendiri ni? Ini yang Iman tengok youtube tadi?” membelek setiap inci origami.
“Haah. Iman belajar dari youtube. Abah pandai tak buat origami macamni?” tersengih.
“Huish, susah sangat ni Iman. Abah tengok youtube pun belum tentu boleh buat. Bagus awak boleh belajar dengan tiru youtube.”
“Nanti Iman nak buat dinasour lain pula.” Mula mencari video lain.
“Hmmm, buat lagi. Dah selesai, kemas ya.” Harapan positif abah buat kali ke-100.
>>>
Memang tiada perkataan jemu dalam kamus belajar anak-anak sebenarnya. Cuma caranya yang kena betul. Iman saya perasan adalah seorang kanak-kanak yang visual dan kinestetik.
Bagaimana saya tahu?
Kanak-kanak visual tidak memberikan tumpuan apabila kita membebel. Mereka akan memandang ke lantai, pandang tempat lain, tanpa memandang wajah kita.
Itu tidak bermakna mereka biadap. Mereka sedang cuba membayangkan apa yang kita katakan, tanpa perlu melihat wajah kita.
Mengapa saya tahu dia kinestetik? Kerana dia seboleh mungkin akan menyentuh semua benda yang ada di depan mata.
Pernah kami bawa ke pameran inovasi dan teknologi yang mempamerkan pelbagai ciptaan yang menarik. Apabila ditegur jangan menyentuh pameran kerana bimbang rosak, kakak dan adik terus patuh, tetapi dia dengan selambanya menekan-nekan suis! OMG!
Anak tuan dan puan juga begitu?
Anak-anak kinestetik memang perlu menyentuh untuk belajar. Mereka tidak cukup dengan hanya mendengar dan melihat.
Biarkan mereka meneroka, cuma perlu diingatkan dan dipantau sekiranya apa yang ingin dicuba boleh membahayakan.
Perasan tak kanak-kanak suka mengulang-ulang? Mereka boleh menonton cerita sama berulang kali.
Itu memang cara mereka belajar, kerana dalam setiap ulangan, ada sahaja perkara baharu yang mereka akan belajar. Malah, kita yang dewasa juga perlu pada pengulangan.
Kadang-kadang, kita yang rimas melihat mereka membuat perkara yang sama. Pengulangan tidak bermaksud melakukan perkara yang sama berulang kali tetapi mengharapkan hasil yang berbeza.
Tetapi pengulangan yang berkesan ialah kemahiran yang sama diulang dalam konteks yang berbeza.
Dalam contoh Iman tadi, dia memang mengulang-ulang kemahiran origami setiap hari, tetapi dalam konteks menghasilkan dinasour yang berbeza.
Kemahiran yang diulang berkali-kali menyebabkan mereka menyedari terdapat corak sama untuk menyelesaikan sesuatu perkara. Mereka boleh menjangkakan apa yang akan berlaku sekiranya corak yang sama berulang.
Apabila bertemu keadaan yang serupa, secara automatik, sistematik dan lebih pantas mereka dapat menyelesaikan masalah tersebut.
Sebagai contoh, pernah tak kali pertama mereka menumpahkan air dari meja makan, mereka akan panik tidak tahu nak buat apa. Tetapi selepas berkali-kali, mereka akan tahu bahawa mereka perlu mengambil kain buruk dan lap.
Namun, apabila air sirap pula yang tumpah, mereka kantoi kerana lantai jadi melekit-melekit (mereka dah pandai cepat-cepat lap sendiri sebab takut kena marah).
Mereka belajar, jika air sirap, perlu direnjiskan air terlebih dahulu sebelum dilap. Selepas ini, jika air teh yang tumpah, mereka sudah tahu apa yang perlu dilakukan.
Pengulangan kemahiran yang sama dalam konteks yang berbeza ini dinamakan pembelajaran.
Tak mengapalah Iman, rumah bersepah untuk melatih kemahiran melipat origami, asalkan pandai mengemas semula. Dapat latih dua kemahiran, kemahiran melipat dan kemahiran mengemas rumah (tinggi menggunung harapan tu..).
_________
NOTA:
Kemahiran koordinasi jari jemari dan mata adalah kemahiran motor halus (fine motor).
Kemahiran koordinasi jari jemari dan mata adalah kemahiran motor halus (fine motor).
:)
#drMAK
#BudakKripton
#BudakKripton
_________
Kredit:
Weibell, C. J. (2011). Principles of learning: 7 principles to guide personalized, student-centered learning in the technology-enhanced, blended learning environment.
Weibell, C. J. (2011). Principles of learning: 7 principles to guide personalized, student-centered learning in the technology-enhanced, blended learning environment.
MasyaAllah.... samalah dengan yang darjah 1 kat rumah ni.. hp Mama selalu lesap, jadi reference untuk origami dinasour & drawing dinasour.... frequency " pause" dan "restart" tu memang tak terkiralah masa ber-Youtube...
ReplyDeleteMasyaAllah.... samalah dengan yang darjah 1 kat rumah ni.. hp Mama selalu lesap, jadi reference untuk origami dinasour & drawing dinasour.... frequency " pause" dan "restart" tu memang tak terkiralah masa ber-Youtube...
ReplyDelete